ŠARUN

Autor: RED FORK

Latinski naziv: Trachurus trachurus

Engleski naziv: Atlantic horse mackerel

Regionalni naziv: sarun, srun, šnjur, sirun, šarun blatar

Opis i podrijetlo: Šarun (Trachurus trachurus) je riba iz porodice Carangidae. Ima izduženo tijelo koje je bočno blago spljošteno. Modrozelene je boje koja prema trbuhu prelazi u bijelo-srebrnu. Na vrhu škržnog oboda ima karakterističnu crnu mrlju. Živi uz obale istočnog Atlantika, Indijskog oceana te je prisutan na cijelom Mediteranu, Mramornom i Crnom moru.

Energetska i nutritivna vrijednost: 

Energetska vrijednost 100 g svježeg šaruna iznosi 205 kcal / 858 kJ, od toga sadrži 18,6 g proteina i 13,9 g masti. Od minerala svježi šarun sadrži kalij (314 mg), fosfor (217 mg), magnezij (42,10 mg), selen (44,1 μg), kalcij (12 mg), željezo (1,6 mg), cink (0,6 mg) i bakar (0,1 mg). Od vitamina svježi šarun sadrži vitamine B kompleksa, tiamin (0,2mg), riboflavin (0,3 mg), niacin (9,1 mg), pantotensku kiselinu (0,9 mg), vitamin B6 (0,4 mg), vitamin B9 (1 μg) (vitamin B12 8,7 μg), vitamin E (1,5 mg), vitamin C (0,4 mg), vitamin A (167 IU). Šarun sadrži i omega-3 masne kiseline, a u 100 g svježeg šaruna nalazi se 1,4 g DHA (dokosaheksaenska kiselina) i 0,9 g EPA (eikosapentaenska kiselina).

Meso šaruna sadrži 18,6 g proteina na 100 g što ga čini dobrim izvorom aminokiselinama koje su tijelu esencijalne za njegovu funkciju. Sadrži i značajan sadržaj nezasićenih masnih kiselina od kojih su naznačajnije omega-3 i omega-6 višestruko nezasićene masne kiseline zbog svog blagotvornog učinka na ljudsko zdravlje. Također važno je naglasiti da je meso šaruna dobar izvor vitamina B12, vitamina D i selena.

Blagotvorna svojstva:

Blagotvorni učinak ove morske ribe očituje se adekvatnim sadržajem esencijalnih komponenata poput vitamina i minerala, visokim udjelom proteina, niskim sadržajem zasićenih masnoća te adekvatnom količinom višestruko nezasićenih masnih kiselina. Od navedenih nutrijenata poželjno je izdvojiti omega-3 masne kiseline, nizak udio zasićenih masnih kiselina i kolesterola kao hranjiva tvari koje čuvaju srce i krvne žile, koji uvelike smanjuju rizik od nastanka aterosklerotskih promjena. Meso šaruna sadrži selen koji je dio sustava enzima uključenih u antioksidativnu obranu organizma, vitamin B12 ključan u sintezi DNA molekula i normalnoj funkciji živčanog sustava te vitamin D nužan u održavanju zdravlja kostiju. Vitamin D je jedan do vitamina topljivih u mastima, a možemo ga naći u hrani koja sadrži masnoće, poput jaja (žumanjka), maslaca, ribe, te velike količine u jetri bakalara. Vitamin D, osim što ga možemo unijeti hranom, možemo ga i stvoriti u organizmu. Vitamin D nastaje iz kolesterola, pod utjecajem UV zraka, koje ga konvertiraju u kolekalciferol, slabiju formu vitamina D3, koji se transportira u jetru i bubrege gdje se u enzimskim reakcijama prevodi u aktivniju formu vitamina D3. Aktivirani Vitamin D tada može pomoć ugrađivanju kalcija u kosti, ali sudjeluje i u mnogim drugim aktivnostima u organizmu. 

Kupovanje i čuvanje:

Riba se nakon ulova čuva na temperaturama otapanja leda između 0-4°C, dok je za dulje čuvanje nužno ribu zamrznuti na temperaturi od -18°C. Prilikom kupnje ribe nužno je obratiti pozornost na znakove koji ukazuju da riba nije svježa. Kod svježe ribe tijelo je čvrsto, vlažno i elastično te se nakon pritiska vraća u početni oblik, oči su bistre i sjajne, škrge svijetle, a ljuske i rep čvrste i netaknute.

Priprema jela:

Meso šaruna može se pripremati na različite načine prženjem, pečenjem ili kuhanjem na pari. Kako bi se sačuvao njegov poseban okus mesa, preporuka je priprema i u pećnici na papiru za pečenje, sa limunom i maslinovim uljem. Također kosti, rep i glava mogu se koristiti za izradu riblje juhe i temeljca. Dobro se slaže uz limun, rajčicu, maslinovo ulje i začinsko bilje.