Održivost je sve češća tema među potrošačima, no postavlja se pitanje — koliko ih zaista zanima riba i drugi morski plodovi s oznakom održivosti?

Istraživanja pokazuju da svijest o važnosti očuvanja mora i održivosti raste, osobito među mladima. Ali, kada potrošači donose odluku o kupnji ribe i drugih morskih plodova, prioriteti su ipak malo drugačiji.

Prema najnovijem istraživanju provedenom u Norveškoj, mladim potrošačima (od 18 do 35 godina) pri kupnji ribe najvažniji su – cijena, okus i navika. Certifikati koji jamče održivost nalaze se daleko niže na listi prioriteta i pridaju im malo pažnje pri samoj kupovini.
No to ne znači da ih održivost ne zanima. Dapače, mladi žele jasne, jednostavne i vidljive informacije o tome je li proizvod održiv – ali više vjeruju oznakama koje dolaze od države nego od samih komercijalnih subjekata.
Slična situacija je i drugdje u svijetu. U Kanadi, primjerice, potrošači često nisu sigurni što točno znači da je riba “održiva” i rijetko prepoznaju oznake održivosti na ambalaži. Ipak, oni koji više znaju o toj temi i koji imaju pozitivan stav prema očuvanju mora – češće biraju proizvode s eko-certifikatima.

U Italiji su certifikati održivosti ipak nešto privlačniji određenom profilu potrošača — to su najčešće osobe srednjih godina, visoko obrazovane, zaposlene, koje imaju zdraviji stil života i već kupuju ekološke proizvode. No, i tamo, baš kao i u Španjolskoj, istraživanja pokazuju da se riba s certifikatima održivosti kupuje rijetko, unatoč sve većem interesu za tu temu.
Ovi nalazi novijih istraživanja sugeriraju da, unatoč rastućoj svijesti o održivosti, potrošači ne daju prioritet oznakama održivosti pri odabiru ribe i morskih plodova. Ipak, postoji segment potrošača koji je zainteresiraniji i spreman je platiti više za morske plodove s oznakom održivosti.

Zaključno, jasne i prepoznatljive oznake na pakiranjima ribe i ostalih morskih plodova, zajedno s edukacijom potrošača, ključni su koraci ako želimo da održiva riba ne ostane samo dobra priča, nego i stvaran odabir krajnjeg potrošača.

Autor: Marina Tomić Maksan (Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet)

Autor fotografije: Wahyu Adhian Chandra; Izvor: unsplash.com

Literatura:
Bimbo, F., Viscecchia, R., De Devitiis, B., Seccia, A., Roma, R., & De Boni, A. (2022). How do Italian consumers value sustainable certifications on fish?—an explorative analysis. Sustainability, 14(6), 3654.

Fiorile, G., Puleo, S., Colonna, F., Mincione, S., Masi, P., Herranz Solana, N., & Di Monaco, R. (2023). Consumers’ awareness of fish traceability and sustainability: An exploratory study in Italy and Spain. Sustainability, 15(19), 14103.

Nodima (2025). Young adults overlook sustainability labels on seafood. Dostupno na: Young adults overlook sustainability labels on seafood – Nofima Pristupljeno 8.4.2025.

Winson, A., Choi, J. Y., Hunter, D., & Ramsundar, C. (2022). Ecolabeled seafood and sustainable consumption in the Canadian context: issues and insights from a survey of seafood consumers. Maritime Studies, 1-15.

email iconKontaktirajte nas
Opreativni program za pomorstvo i ribarstvo