Preferencije potrošača naginju zdravoj morskoj hrani spremnoj za jelo (ready-to-eat) što rezultira snažnim tržištem proizvoda s dodanom vrijednošću. O dodavanju vrijednosti nekom proizvodu najviše se raspravlja u industriji, posebno u industriji prerade ribe, uglavnom zbog njene profitabilnosti koja u zadnje vrijeme sve veći naglasak stavlja na osiguranje kvalitete. Prodajna mjesta proizvoda ribarstva u zadnje vrijeme traže proizvode koji smanjuju vrijeme pripreme, povećavaju učinkovitost kuhinjskog spremanja i smanjuju troškove. Nedostatak sirovina i briga oko kvalitete prerađenih proizvoda neki su od problema s kojima se trenutno suočava međunarodna industrija morske hrane. Prerada ribe može se podijeliti u dvije kategorije: obrada svježe ribe (inicijalna prerada svježe ribe) i proizvodnja ribljih proizvoda. Vakuum pakiranje, pakiranje u kontroliranoj atmosferi, konzerviranje toplinom, hlađenjem, smrzavanjem, sušenjem, soljenjem, fermentiranjem i dimljenjem samo su neki od načina prerade proizvoda ribarstva u uporabi. Svi ovi postupci povećavaju rok trajanja proizvoda inhibiranjem mehanizama koji potiču kvarenje i razgradnju. Svaki od ovih postupaka također utječe i na nutritivna svojstva konačnog proizvoda. Zbog potražnje potrošača za svježe ohlađenim namirnicama produljenog roka trajanja, veliki broj istraživanja usmjeren je na produljenje trajnosti proizvoda ribarstva istovremeno osiguravajući njihovu sigurnost. Produljenje roka trajanja plodovima morskih i kopnenih voda je poseban izazov zbog njihove jedinstvene prirode te postojanja mnogo vrsta koji imaju različite biološke karakteristike te stoga i različite zahtjeve prerade tj. pakiranja.
Dodavanje vrijednosti događa se kada proizvođač (ili tvrtka) poboljša svoj proizvod ili uslugu prije nego što se ponudi kupcima. Neki od razloga za razvoj proizvoda s dodanom vrijednošću su:
- povećavanje prodaje stvaranjem raznolikosti proizvoda
- stabiliziranje prihoda i zapošljavanja stvaranjem dohotka izvan proizvodne sezone
- otvaranje mogućnosti drugim gospodarskim skupinama ili sektorima za stvaranje prihoda od proizvoda ribarstva
- povećanje profitabilnosti sektora ribarstva
- iskorištavanje nusproizvoda
Autor teksta: Daniel Matulić, Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet